Woonbegeleiding in Covidtijden

Ik heb twee woonbegeleiders. C. die elke week komt, en die me helpt mijn week in te plannen, maar ook gewoon praktisch helpt. Als ik een telefoontje moet plegen maar niet durf, belt zij. Als ik een afwas heb opgebouwd waar ik tegenop zie, haalt zij haar handschoentjes uit haar tas en zet ze de kraan aan. Als het stof op mijn woonkamervloer zich langzaam opbouwt, wat ik nooit zie, zegt ze spontaan: zal ik nog even gauw stofzuigen?

H. komt eens in de maand. Hij gaat meer over regeldingen. Papierwerk. Dingen bij de gemeente aanvragen. Maar ook gaan we weleens wandelen, en hebben we vaak goede gesprekken.

Half maart denk ik nog dat er voor mij weinig verandert. Mensen moeten weliswaar thuiswerken, maar mijn vrijwilligerswerk en andere afspraken gaan toch wel gewoon door? Mis. Die eerste thuiswerkmaandag is een dag waarop mijn agenda zich in rap tempo leegt. Vrijwilligerswerk? Nee. Fietsmaatje? Voorlopig niet. Maar… woonbegeleiding zal toch wel door gaan? Woonbegeleiding is zorg. Op dinsdag komt het sms’je van C. Ook zij mag voorlopig niet meer bij me langs komen. Het RIBW (het bedrijf achter de woonbegeleiding) heeft besloten bij mensen in een woonvorm nog wel op bezoek te komen, maar dat mensen die zelfstandig wonen voorlopig alleen telefonisch begeleid worden.

Normaal zie ik C. een keer per week, maar ik zie op tegen mijn lege agenda, en dus besluiten we dat ze me voorlopig twee keer per week belt. Op maandag of dinsdag, en op onze gebruikelijke vrijdagochtend. Mentaal helpt het. Het is fijn even mijn hart te kunnen luchten en met iemand mijn week door te praten, maar ik mis het praktische gedeelte. Tijdens de coronacrisis stapelt mijn afwas zich regelmatig op, net zoals andere taken, en mijn woonbegeleider is er niet om samen aan de slag te gaan. Wel helpt ze me telefonisch om moed te verzamelen, om het in kleine stapjes te verdelen, om het in te plannen, en dat helpt, maar het is niet voldoende.

H. is ondertussen zelf ziek. ‘Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heb ik het coronavirus gehad’ zegt hij later. Ik spreek hem dus een tijdje helemaal niet. Dat vind ik minder erg, omdat ik hem normaal ook minder vaak spreek.

C. gaat ook met verlof. Ik wist al voor de coronacrisis dat ze vanwege een persoonlijke situatie een paar weken vervangen zou worden, maar er is wat onduidelijkheid over het wanneer daarvan. Toch nog onverwachts neemt ze afscheid, en laat ze zich vervangen door W.

W. ken ik niet. Nooit ontmoet. Toch belt ze me ineens, en moet ik nu met haar bespreken hoe het met me gaat. De eerste weken voelt dat erg vreemd, en heb ik er weinig aan. Maar langzaam wen ik aan de situatie, en aan W. Ze heeft dezelfde boekensmaak als ik, en dat helpt om een band te smeden. Ze doet hetzelfde als wat C. daarvoor deed. Mijn week met me doornemen, me proberen te coachen met de afwas en andere taken, en alles bespreken wat ik maar op dat moment aan mijn hoofd heb. Dan zegt ze (voor mij) onverwachts dat dit de laatste keer is dat we bellen. C. komt weer terug. De week daarna word ik door helemaal níemand gebeld, en vraag ik me af wat de bedoeling is. Weer een week later ontmoet ik C., in het echt dit keer. Ze mag nog niet in mijn huis komen, maar we wandelen in het park, en zitten op een bankje in de regen. Het is goed om haar te zien, en bij te praten. Het blijft bij die ene ontmoeting, want inmiddels is het begin juli, en gaat ze op vakantie. Tijdens die vakantie komt W. weer terug, maar hoe dat precies gaat lopen weet ik nog niet.

Ook H. is na een paar weken ziek zijn weer beschikbaar. We bellen een paar keer, en hij schrijft een verslag over hoe het met me gaat. Dat verslag is voor de gemeente, normaal gesproken heb ik elk jaar een keukentafelgesprek over mijn woonbegeleiding. Dit jaar is dat gesprek er niet, en regelt H. alles, telefonisch. Voor mij is het heel fijn dat mij een spannende ontmoeting bespaard blijft. Ook regelt H. dat mijn indicatie verlengd wordt, in plaats van voor één jaar ligt mijn woonbegeleiding nu voor twee jaar vast. Fijn zeg! Dat scheelt toch weer wat onzekerheid.

Dan belt D. Huh? D.? Wie is dat? ‘Goedemiddag mevrouw, ik bel u omdat ik een van mijn collega’s vervang.’ Ze blijft u zeggen, en typt aan mijn dossier terwijl we praten. Het liefst vergeet ik helemaal dat men een dossier over mij bijhoudt, dus dit is vervelend. Ze vraagt naar mijn afwas, en of ik gestofzuigd heb. Dat heeft ze zeker in mijn dossier gelezen. Stijfjes geef ik antwoord. Ik wil helemaal niet een nieuwe tijdelijke woonbegeleider. Ik zou W. krijgen tijdens de vakantie van C.!. Het liefst zou ik zeggen dat ze mij wel mag overslaan, dat een nieuwe telefonische woonbegeleider voor 3 weken voor mij niet werkt, maar zoveel lef heb ik niet. Ik geef dus braaf antwoorden, en plan met D. mijn huishoudelijke taken in, en vertel over mijn plannen voor de rest van de week.  Het gesprek blijft stijf, en duurt ook veel korter dan gebruikelijk met woonbegeleiders. Dan beëindigt D. het gesprek met de mededeling dat ze me volgende week woensdag terugbelt. Huh? W. belde altijd op maandag en vrijdag, en waarom moet ik nu ruim een week wachten? Maar dat vraag ik niet. Ik zeg dat het goed is, en hang op. Achteraf wil ik dat ik gevraagd had hoe laat ze gaat bellen, maar zo ad rem was ik niet. Wat een onduidelijke situatie.

Tijdens het tweede gesprek met D. kondigt ze aan dat dit onze laatste afspraak is. Huh? C. komt in augustus pas terug, betekent dit dat ik wéér tweeënhalve week helemaal geen begeleiding heb? Ik snap er niks van, maar omdat ik D. niet goed ken, vraag ik niet om duidelijkheid.

Begin augustus is C. terug, en komt ze voor het eerst sinds maart weer in mijn huis. Het is een beetje onwennig, we moeten binnenshuis wél de anderhalve meter aanhouden, wat niet handig is bij schoonmaken. Maar ze is er weer, en daar ben ik blij om.

Van het CAK, dat over de financiële kant van woonbegeleiding gaat, krijg ik een brief dat ik twee maanden niet hoef te betalen. Terecht, want ik heb niet de zorg gehad waar ik op hoopte, en maandenlang zelf moeten aanmodderen. Maar C., W. en H. hebben wel hun best gedaan, en me telefonisch zo veel mogelijk geholpen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s