Mijn eigen spectrum

Ik kwam een geweldig engelstalig artikel tegen, over het autismespectrum. Als je Engels goed genoeg is, raad ik je echt aan het te lezen, anders zul je het met een samenvatting in mijn woorden moeten doen:

Het autismespectrum is niet lineair, maar er zijn 7 onderwerpen waarbij autisten moeilijkheden (kunnen) ondervinden. Die punten zijn:

  • Pragmatische taal
  • Sociaal bewustzijn
  • Monotrope mentaliteit
  • Informatieverwerking
  • Sensorische verwerking
  • Herhaaldelijk gedrag
  • Neuro-motorische verschillen

Op elk punt heeft een autist zijn eigen eigenschappen, de een is ergens sterk in, de ander is op hetzelfde punt juist zwak. Zo komt iedere autist tot zijn eigen unieke samenstelling van autisme.

Zo komt het dat de ene autist niets op de andere autist lijkt, terwijl je niet kunt zeggen dat de een autistischer is dan de ander, of er meer last van heeft.

Ik besloot aan de hand van deze zeven punten mezelf te beschrijven, en het resultaat is een behoorlijk gedetailleerde omschrijving van mijn eigen autisme. Hier komt ‘ie:

Pragmatische taal: Lijkt op het eerste gezicht goed in conversatie, maar na wat tijd zullen vreemde dingen en misverstanden merkbaar worden. Merkt lichaamstaal niet op, en begrijpt die niet. Is extreem goed in het doen alsof ze oogcontact maakt zonder naar je ogen te kijken. Als ze moe of overprikkeld is neemt ze dingen (te) letterlijk. Gelooft wat je zegt, zelfs als je acties dat tegenspreken.

Sociaal bewustzijn: Worstelt met het oppikken van etiquette, sociale regels, en is zich constant bewust van haar tekortkomingen hierin. Heeft moeite met het onderhouden van relaties, omdat het moeilijk is om contact te leggen als iemand niet fysiek in dezelfde ruimte is.

Monotrope mentaliteit: Heeft veel speciale interesses, waarvan 2 of 3 al haar aandacht opslokken. Vind vaak een oude interesse weer terug, en raakt er dan opnieuw geobserdeerd door. Is extreem goed in het schakelen tussen taken, maar is heel snel afgeleid als iets haar niet genoeg interesseert.

Informatieverwerking: Extreem intelligent. Begrijpt informatie snel, vooral als ze leest. Leren van een lezing of gesprek is moeilijker. Een intelligente conversatie is snel te abstract voor haar. Ze vindt het moeilijk om om te gaan met dingen waarop ze niet gerekend had.

Sensorische verwerking: Is hypersensitief voor alle sensorische informatie, vooral geluid is extreem problematisch. Kan het niet aan om muziek in de achtergrond te hebben als ze zich op een gesprek moet concentreren. Heeft snel last van zonlicht en dingen die bewegen (bijvoorbeeld een object dat in de wind danst of een gifje op een laptopscherm).

Herhaaldelijk gedrag: Handen zitten nooit stil. Stimt normaal gesproken met een twisty puzzel, als dat niet kan begint ze te krabben en aan haar huid te zitten. Heeft unieke methodes voor lezen en andere activiteiten die heel gek lijken voor anderen. Zingt of neuriet vaak, en wanneer ze alleen thuis is zijn er bepaalde zinnen die ze herhaaldelijk uitspreekt.

Neuro-Motorische verschillen: Heeft twee linkerhanden. Is klunzig, klikt op de verkeerde knop op haar laptop, struikelt, laat dingen vallen. Het hanteren van gereedschap, zoals een pen of een schaar, is een beetje moeilijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s